Wykład obejmuje zagadnienia związane z  problematyką wczesnej diagnozy ukierunkowanej na nieprawidłowy przebieg rozwoju psychoruchowego małego dziecka. Poruszone zostaje pojęcie ryzyka niepełnosprawności intelektualnej i ruchowej- współwystępowanie różnorodnych czynników ryzyka. Omówione zostają zasady rozwoju psychomotorycznego a studenci są uwrażliwiani na przejawy nieprawidłowości rozwojowych u dzieci. Zostaje zaakcentowana rola relacji przywiązaniowej jako fundamentalnej dla prawidłowego przebiegu rozwoju małego dziecka, wskazane zostaną czynniki ryzyka w tym obszarze. Omówiony zostanie videotrening jako metoda promowania bezpiecznej więzi, której zastosowanie jest szczególnie istotne w odniesieniu do dzieci z grupy ryzyka rozwojowego. Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi metodami wczesnego wspomagania rozwoju dziecka o nieprawidłowym przebiegu rozwoju. Jako przykład splatania się nieprawidłowości wynikających z przyczyn rozwojowych i konsekwencji odzwierciedlających się w środowiskowych oddziaływaniach wybrano mózgowe porażenie dziecięce. Poruszone zostaną też problemy rodziny wychowującej dziecko z mózgowym porażeniem.