Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HKNID3-NID-22.
Treści kształcenia:
1. Oriënt en Occident 1-4 (Orient i Zachód) - średniowieczne eposy rycerskie, zwłaszcza o tematyce orientalnej, kontakty świata arabskiego i islamu ze średniowieczną Europą, afrikaans-malajska tradycja w południowoafrykańskiej kolonii, współczesne wpływy Wchodu w kulturze holenderskiej, tradycja orientalizmu w nauce holenderskiej.
2. Klank en Woord 1-4 (Dźwięk i Słowo) - najwcześniejsze tradycje muzyczne w Niderlandach, flamandzcy polifoniści, przykłady średniowiecznych i renesansowych pieśni, zbiory zawierające utwory muzyczne (Gruuthuse, Antwerps Liedboek), najbardziej znani kompozytorzy z Niderlandów XVI-XX w.
3. Taal en Schrift 1-2 (Język i Pismo) - najstarsze zabytki języka niderlandzkiego, piśmienność versus oralność (oratura, auratura), formy oralności w koloniach, współczesnie występujące formy oralności w nowych mediach.
4. Kleinkunstlidjes en cabaret 1-2 (Poezja śpiewana, piosenka aktorska i kabaret) - historia kabaretu w Holandii, przykłady ilustrujące różne formy poezji śpiewanej i piosenki aktorskiej.
5. Koloniën/wingewesten 1-4 (Kolonie i obszary zamorskie) - historia zamorskiej ekspansji Holendrów i Belgów, kompanie handlowe, podróżopisarstwo, wczesna XVIII- i XIX-wieczna krytyka kolonializmu oraz XX-wieczna literatura z byłych kolonii i o byłych koloniach.
6. Socialibiliteit 1-3 (Stowarzyszeniowość) - renesansowe izby retoryków, XIX-wieczne ruchy ożywienia religijnego (Réveil, emancypacja katolicka), filaryzacja społeczeństwa holenderskiego i belgijskiego, czasopisma kulturalno-literackie w sfilaryzowanym polu literackim w XX wieku.
7. Między romantyzmem a realizmem – analiza tekstu antykolonialnej powieści Max Havelaar (1860) Multatulego oraz jej historycznych kontekstów.
- Teacher: Jerzy Koch