15-WSN-NID-11
Zajęcia w ramach Wprowadzenia do Studiów Niderlandzkich mają charakter konwersatorium, adresowane są do studentów I roku studiów licencjackich i mają wymiar 30 godzin w 1 semestrze studiów.
Celem zajęć jest zorientowanie studentów pierwszego roku studiów licencjackich na filologii niderlandzkiej, którzy dopiero zaczynają studia, w podstawowych zjawiskach, wydarzeniach, procesach oraz instytucjach, stanowiących kanon wiedzy o krajach niderlandzkiego obszaru językowego. Wprowadzenie do Studiów Niderlandzkich ma pozwolić studentom już na początku ich studiów uzyskać szeroką kompetencję kulturową w szeregu obszarach. Pod względem treści wiąże się z przedmiotem, który pojawia się na drugim i trzecim roku tj. Historią Kulturową Niderlandów. W zakres omawianych zagadnień wchodzą m.in.:
- geografia, naturalna, polityczna i społeczna Holandii i Belgii oraz byłych i obecnych terytoriów zamorskich
- przeobrażenia państwowości historycznych Niderlandów
- dzieje obszaru Niderlandów
- zamorskie sfery wpływu oraz kolonie holenderskie
- kolonializm holenderski i belgijski
- kontakty między Polską a Niderlandami (handel, nauka, humanistyka)
- niderlandzkie malarstwo i muzea
- współczesna sztuka i design
- język niderlandzki (zewnętrzna historia, warianty i dialekty, współczesna polityka językowa)
- popkultura
- aktualna sytuacja polityczna w krajach niderlandzkiego obszaru językowego.
Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach, aktywnego w nich udziału oraz regularnie pisanych testów.
- Nauczyciel: Mikołaj Buczak
- Nauczyciel: Robertus de Louw
- Nauczyciel: Małgorzata Drwal
- Nauczyciel: Jerzy Koch
- Nauczyciel: Małgorzata Łyczykowska
- Nauczyciel: Przemysław Paluszek
- Nauczyciel: Nancy Saeys
- Nauczyciel: Anna Sikora-Sabat
- Nauczyciel: Bas van der Ham
- Nauczyciel: Ruben van Luijk
- Nauczyciel: Michał Wenderski
- Nauczyciel: Katarzyna Wiercińska
- Nauczyciel: Paweł Zajas