Na zajęciach studenci zapoznają się z zasadą niedyskryminacji: prawem do równego traktowania bez względu na wiek, płeć, religię lub wyznanie, niepełnosprawność, narodowość, pochodzenie etniczne, kolor skóry, orientację seksualną czy tożsamość płciową. Porozmawiamy o istocie dyskryminacji, jak ją rozpoznać i pokonywać, co na ten temat mówi polskie i międzynarodowe prawo, jakie instytucje pomagają stosować zasadę równego traktowania i chronić przed dyskryminacją. Przedyskutujemy wątki obecne w debacie publicznej i pojęcia jak gender, seksizm, rasizm, homofobia. Na koniec przeanalizujemy kwestie edukacji antydyskryminacyjnej w systemie szkolnym i pozaszkolnym: jej obecności (lub nieobecności), statusu, odbioru.

Warunki zaliczenia:

- obecność na zajęciach

- praca zaliczeniowa (opis projektu polegającego na interwencji w wybranej sprawie)

 

Literatura:

1. Chomczyńska-Rubacha M., Płeć i szkoła. Od edukacji rodzajowej do pedagogiki rodzaju. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011

2. Marta Abramowicz (red.), Wielka nieobecna - o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań. Warszawa 2011

3. Magdalena Świder, Mikołaj Wiśniewski (red.), Sytuacja społeczna osób LGBTA w Polsce. Raport za lata 2015-2016.

4. J. Cohen, Praktyczny poradnik savoir-vivre wobec niepełnosprawnych. Wydane i adaptowane przez MPiPS, Warszawa 2013

5. Iwona Chmura-Rutkowska et. al., Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport, tomy 1-3. Wydawnictwo Feminoteka, Warszawa 2016