Przybliżenie słuchaczom perspektywy badawczej językoznawstwa kognitywnego, zaznajomienie z podstawowymi zagadnieniami i terminologią językoznawczą oraz przygotowanie do pogłębionej analizy problematyki kognitywistycznych badań języka. Do podstawowych założeń językoznawstwa kognitywnego należy przekonanie, że język można jednolicie opisać w kategoriach procesu poznawczego. Typowe dla tradycyjnego językoznawstwa analizowanie struktury języka naturalnego jako zamkniętego, autonomicznego systemu nie przybliża nas do istoty fenomenu języka. Konsekwencją owego postulatu jest stawiany teoriom lingwistyki kognitywnej wymóg zbieżności dowodów z różnych nauk o poznaniu: proponowane opisy języka muszą być prawdopodobne z perspektywy neurolingwistyki, psychologii i biologii. Oczekuje się, że język postrzegany w kategoriach funkcji, raczej niż struktury, będzie oknem na mechanizmy działania umysłu. Zastosowania powyższych założeń w kognitywnych ujęciach znaczenia i konceptualizacji zostaną zaprezentowane w toku części I wykładu (TK1-7). Część II (TK 8-15) wykładu koncentruje się wokół kluczowych dla językoznawstwa zagadnień organizacji składowych języka na poziomach składni i dyskursu. Prezentuje oryginalne rozwiązania dla architektury języka naturalnego zaproponowane przez językoznawców kognitywnych. Celem tej części wykładu jest dogłębna analiza wiodących kognitywistycznych koncepcji gramatyki i pragmatyki oraz dostarczenie słuchaczom narzędzi pozwalających na dalszą samodzielną eksplorację problematyki przedmiotu.


https://usosweb.amu.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&kod=23-KODL-JEK