Kod przedmiotu:23-KODL-JOGKod Erasmus / ISCED:(brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu:Językoznawstwo ogólne
Jednostka:Wydział Psychologii i Kognitywistyki
Grupy:Przedmioty dla 4 semestru kognitywistyki

Kurs wprowadzający w zagadnienia językoznawcze

https://usosweb.amu.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&kod=23-KODL-JOG


Poznań, 01.03.2020

Ramowy rozkład materiału: Językoznawstwo ogólne

Semestr letni 2019/2020 -  Ćwiczenia – 30 h

dr Barbara Konat - bkonat@amu.edu.pl - http://bkonat.home.amu.edu.pl

Opracowanie na podstawie sylabusa przedmiotu

Rozkład materiału i literatura obowiązkowa

* Skrót [WDJ]  oznacza podręcznik:  Grzegorczykowa, Renata. Wstęp do językoznawstwa. PWN, 2008 (2017)

Data

lp

Temat

Obowiązujący tekst

25, 26. 02

1

 

·        [odwołane]

3, 04.03

2

PODSTAWY 1: Podstawowe problemy językoznawstwa

·        [WDJ] Wykład 1. Pojęcie języka naturalnego. Język jako system znaków konwencjonalnych na tle innych systemów znakowych;

·        [WDJ]  Wykład 2. Cechy istotne języka naturalnego

10, 11. 03

3

PODSTAWY 2:

·        [WDJ] Wykład 3. System a użycie systemu. Granice systemu językowego. Pojęcie tekstu, wypowiedzi, dyskursu;

·        [WDJ] Wykład 4. Funkcje języka i wypowiedzi

17, 18.03

4

JĘZYKI ŚWIATA

·        Test 1: z rozdziałów 1-4;

·        [WDJ]  Wykład 14. Elementy językoznawstwa typologicznego

24, 25.03

5

FONETYKA I FONOLOGIA

·        [WDJ] Wykład 6. Budowa systemu językowego: obraz ogólny. Podsystem fonologiczny

31.03, 01.04

6

MORFOLOGIA

·        [WDJ] Wykład 7. Podsystem morfologiczny. Słowotwórstwo a fleksja: pomnażanie słownictwa i tworzenie członów wypowiedzi

07, 08.04

7

SEMANTYKA 1

·        [WDJ] Wykład 10. Słownictwo jako system. II. Struktura semantyczna słownictwa

14, 15.04

8

 

 [ grupa wtorkowa: Wielkanoc – wakacje wiosenne]

Grupa środowa: artykuł naukowy zostanie podany przed zajęciami

21, 22.04

9

SEMANTYKA 2

·        Renata Grzegorczykowa. "Wprowadzenie do semantyki językoznawczej." Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa (1995) Rozdział 1;

28, 29.04

10

SKŁADNIA 1: polska

·        [WDJ] Wykład 8. Podsystem składniowy;

·        W domu: Zadanie praktyczne 1 (samodzielnie znajdź i zanalizuj przykład 3 zdań polskich, uzasadnij i opisz decyzje: raport 1 strona do przesłania przed kolejnymi zajęciami)

05,

06.05 (dzień sportu)

11

SKŁADNIA 2: angielska

·        Fromkin, V. Rodman. "R. & Hyams, N.(2011)." An introduction to language – 9th Edition". Chapter 2.2- “ Syntax: The Sentence Patterns of Language” (nie cały rozdział, jedynie strony: 77-111)

·        W domu: Zadanie praktyczne 2 (samodzielnie znajdź i zanalizuj przykład 3 zdań angielskich, uzasadnij i opisz decyzje: raport 1 strona do przesłania przed kolejnymi zajęciami)

12, 13.05

12

PRAGMATYKA 1: Akty mowy

·        Test 2: z morfologii, semantyki i składni;

·        Wykład 5. Język w działaniu. Struktura aktu komunikacji. Typy aktów mowy. Akty mowy bezpośrednie i pośrednie

19, 20.05

13

PRAGMATYKA 2: Struktury dyskursu

·        Tokarz, Marek. Argumentacja, perswazja, manipulacja. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2006. Wykład 5

26, 27.05

14

AKWIZYCJA

·        aktualne teksty zostaną podane przed zajęciami

2,3.06

15

METODY BADAWCZE współczesnego językoznawstwa

·        aktualne teksty zostaną podane przed zajęciami

9, 10.06

16

METODY BADAWCZE 2: językoznawstwo obliczeniowe

·        aktualne teksty zostaną podane przed zajęciami

 

·        Test 3: pragmatyka, akwizycja i metody badawcze;

16,

17.06

17

METODY BADAWCZE 3:

psycholingwistyka

·        aktualne teksty zostaną podane przed zajęciami

 

Warunki zaliczenia

Podstawowym obowiązkiem studentek i studentów jest obecność podczas zajęć i posiadanie uprzednio przeczytanego, wydrukowanego tekstu.

Zaliczenie składa się z dwóch elementów: (1) teoretycznego i (2) empirycznego. W praktyce oznacza to zaliczenie:

(1) trzech krótkich, maks. 10 min. testów sprawdzających (po 10p. każdy = 30p.)

• znajomość głównych idei oraz pojęć zawartych w tekstach obowiązkowych do ćwiczeń

(2) umiejętność analizy wypowiedzi języka naturalnego w świetle przedstawianych w tekstach teorii (2 zadania po 10 p. = 20p.)

·       Terminowość i jakość wykonania zadania empirycznego.

Dodatkowo: Aktywny i kompetentny udział w zajęciach umożliwia zwolnienie z oceną bardzo dobrą z poszczególnych testów: za aktywność podczas zajęć zdobywa się punkty, uzyskanie 10 punktów = ocena maksymalna z wybranego testu.

Ocena końcowa wyznaczona jest następującą skalą:

powyżej 45 do 50 pkt: bdb

powyżej 40 do 45 pkt: db+

powyżej 35 do 40 pkt: db

powyżej 30 do 35 pkt: dst+

powyżej 25 do 30 pkt: dst

do 25 pkt: ndst

Dostęp do materiałów:

https://drive.google.com/drive/folders/168-rtdy_As9I6g_OiC1-7kbIjaiy_7CW

 

Podręcznik WDJ można zakupić bezpośrednio u wydawcy https://ksiegarnia.pwn.pl/Wstep-do-jezykoznawstwa,721948821,p.html lub w serwisach aukcyjnych.

 

Godziny dyżurów: Poniedziałki 11:00-14:00; Piątki 9:00-11:00, pok. 97 (proszę o wcześniejszy kontakt e-mailowy)