Kod przedmiotu: | 23-KODL-JOG | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Językoznawstwo ogólne | ||
Jednostka: | Wydział Psychologii i Kognitywistyki | ||
Grupy: | Przedmioty dla 4 semestru kognitywistyki |
Kurs wprowadzający w zagadnienia językoznawcze
https://usosweb.amu.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&kod=23-KODL-JOG
Poznań, 01.03.2020
Ramowy rozkład materiału: Językoznawstwo ogólne
Semestr letni 2019/2020 - Ćwiczenia – 30 h
dr Barbara Konat - bkonat@amu.edu.pl - http://bkonat.home.amu.edu.pl
Opracowanie na podstawie sylabusa przedmiotu
Rozkład materiału i literatura obowiązkowa
* Skrót [WDJ] oznacza podręcznik: Grzegorczykowa, Renata. Wstęp do językoznawstwa. PWN, 2008 (2017)
Data |
lp |
Temat |
Obowiązujący tekst |
25, 26. 02 |
1 |
|
· [odwołane] |
3, 04.03 |
2 |
PODSTAWY 1: Podstawowe problemy językoznawstwa |
· [WDJ] Wykład 1. Pojęcie języka naturalnego. Język jako system znaków konwencjonalnych na tle innych systemów znakowych; · [WDJ] Wykład 2. Cechy istotne języka naturalnego |
10, 11. 03 |
3 |
PODSTAWY 2: |
· [WDJ] Wykład 3. System a użycie systemu. Granice systemu językowego. Pojęcie tekstu, wypowiedzi, dyskursu; · [WDJ] Wykład 4. Funkcje języka i wypowiedzi |
17, 18.03 |
4 |
JĘZYKI ŚWIATA |
· Test 1: z rozdziałów 1-4; · [WDJ] Wykład 14. Elementy językoznawstwa typologicznego |
24, 25.03 |
5 |
FONETYKA I FONOLOGIA |
· [WDJ] Wykład 6. Budowa systemu językowego: obraz ogólny. Podsystem fonologiczny |
31.03, 01.04 |
6 |
MORFOLOGIA |
· [WDJ] Wykład 7. Podsystem morfologiczny. Słowotwórstwo a fleksja: pomnażanie słownictwa i tworzenie członów wypowiedzi |
07, 08.04 |
7 |
SEMANTYKA 1 |
· [WDJ] Wykład 10. Słownictwo jako system. II. Struktura semantyczna słownictwa |
|
8 |
|
[ grupa wtorkowa: Wielkanoc – wakacje wiosenne] Grupa środowa: artykuł naukowy zostanie podany przed zajęciami |
21, 22.04 |
9 |
SEMANTYKA 2 |
· Renata Grzegorczykowa. "Wprowadzenie do semantyki językoznawczej." Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa (1995) Rozdział 1; |
28, 29.04 |
10 |
SKŁADNIA 1: polska |
· [WDJ] Wykład 8. Podsystem składniowy; · W domu: Zadanie praktyczne 1 (samodzielnie znajdź i zanalizuj przykład 3 zdań polskich, uzasadnij i opisz decyzje: raport 1 strona do przesłania przed kolejnymi zajęciami) |
05,
|
11 |
SKŁADNIA 2: angielska |
· Fromkin, V. Rodman. "R. & Hyams, N.(2011)." An introduction to language – 9th Edition". Chapter 2.2- “ Syntax: The Sentence Patterns of Language” (nie cały rozdział, jedynie strony: 77-111) · W domu: Zadanie praktyczne 2 (samodzielnie znajdź i zanalizuj przykład 3 zdań angielskich, uzasadnij i opisz decyzje: raport 1 strona do przesłania przed kolejnymi zajęciami) |
12, 13.05 |
12 |
PRAGMATYKA 1: Akty mowy |
· Test 2: z morfologii, semantyki i składni; · Wykład 5. Język w działaniu. Struktura aktu komunikacji. Typy aktów mowy. Akty mowy bezpośrednie i pośrednie |
19, 20.05 |
13 |
PRAGMATYKA 2: Struktury dyskursu |
· Tokarz, Marek. Argumentacja, perswazja, manipulacja. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2006. Wykład 5 |
26, 27.05 |
14 |
AKWIZYCJA |
· aktualne teksty zostaną podane przed zajęciami |
2,3.06 |
15 |
METODY BADAWCZE współczesnego językoznawstwa |
· aktualne teksty zostaną podane przed zajęciami |
9, 10.06 |
16 |
METODY BADAWCZE 2: językoznawstwo obliczeniowe |
· aktualne teksty zostaną podane przed zajęciami
· Test 3: pragmatyka, akwizycja i metody badawcze; |
16,
|
17 |
METODY BADAWCZE 3: psycholingwistyka |
· aktualne teksty zostaną podane przed zajęciami |
Warunki zaliczenia
Podstawowym obowiązkiem studentek i studentów jest obecność podczas zajęć i posiadanie uprzednio przeczytanego, wydrukowanego tekstu.
Zaliczenie składa się z dwóch elementów: (1) teoretycznego i (2) empirycznego. W praktyce oznacza to zaliczenie:
(1) trzech krótkich, maks. 10 min. testów sprawdzających (po 10p. każdy = 30p.)
• znajomość głównych idei oraz pojęć zawartych w tekstach obowiązkowych do ćwiczeń
(2) umiejętność analizy wypowiedzi języka naturalnego w świetle przedstawianych w tekstach teorii (2 zadania po 10 p. = 20p.)
· Terminowość i jakość wykonania zadania empirycznego.
Dodatkowo: Aktywny i kompetentny udział w zajęciach umożliwia zwolnienie z oceną bardzo dobrą z poszczególnych testów: za aktywność podczas zajęć zdobywa się punkty, uzyskanie 10 punktów = ocena maksymalna z wybranego testu.
Ocena końcowa wyznaczona jest następującą skalą:
powyżej 45 do 50 pkt: bdb
powyżej 40 do 45 pkt: db+
powyżej 35 do 40 pkt: db
powyżej 30 do 35 pkt: dst+
powyżej 25 do 30 pkt: dst
do 25 pkt: ndst
Dostęp do materiałów:
https://drive.google.com/drive/folders/168-rtdy_As9I6g_OiC1-7kbIjaiy_7CW
Podręcznik WDJ można zakupić bezpośrednio u wydawcy https://ksiegarnia.pwn.pl/Wstep-do-jezykoznawstwa,721948821,p.html lub w serwisach aukcyjnych.
Godziny dyżurów: Poniedziałki 11:00-14:00; Piątki 9:00-11:00, pok. 97 (proszę o wcześniejszy kontakt e-mailowy)
- Nauczyciel: Barbara Konat